Pro koho tvoříš?

14.07.2025

Proč je persona základ úspěšného handmade podnikání.

Možná už tvoříš krásné výrobky, dáváš do nich čas, lásku i energii... Ale pořád se ptáš: "Proč mi to nejde prodat? Kde jsou ti lidé, co to ocení?"

Odpověď může být jednodušší, než si myslíš: Neznáš svou ideální zákaznici - svou personu.

Co je to persona?

Persona je vymyšlený, ale velmi konkrétní profil tvého ideálního zákazníka. Je to, jako bys dala tvář, jméno a příběh tomu, pro koho tvoříš. Nejde o suché číslo typu: ženy 25 - 45 let.

Proč je persona důležitá?

V handmade světě neprodáváš jen věci. Prodáváš příběh, styl, hodnoty - a ty musí ladit s tím, komu prodáváš.

Když víš, pro koho tvoříš:

      víš, jaký styl, barvy, slova a tón použít

      víš, kde zákazníky hledat

      umíš tvořit s představou konkrétního člověka - a ten to pozná((

Jak si vytvořit vlastní personu?

Zeptej se sama sebe:

      kdo je moje ideální zákaznice

      věk, kde žije, jak žije (město/venkov, děti/práce...)

      jaké má hodnoty (příroda, kvalita, ruční práce...)

      kde tráví čas (chodí na Instagram/Facebook, jarmarky, čte blogy...)

      jak s ní mluvím (používám slova, kterým rozumí? Co by jí udělalo radost?)

Příklad persony

Lucie, 37 let, má dvě děti, bydlí na okraji Brna

Má ráda přírodní styl, ráda peče a miluje originální věci do kuchyně

Sleduje Pinterest, hledá dárky na Fleru, nemá čas běhat po obchodech

Když něco koupí, chce mít pocit, že podpořila někoho jako ona - ženu co tvoří rukama

Závěr? Tvořit srdcem, prodávat s hlavou

Neboj se dát své personě jméno. Klidně si ji i nakreslii, napiš si o ní příběh.

Když budeš vědět, pro koho tvoříš, všechno bude snažší - tvůj styl, tvoje značka, texty i samotné produkty.

A hlavně - zákaznice to pozná, protože uvidí, že to bylo dělané pro ni.